Inšpirácia

Posledné desaťročie prinieslo mnoho zmien, aj v myslení ľudí, a preto prinieslo aj mnoho transformačných lídrov, motivačných spíkrov, životných koučov. Všeobecne civilizácia akoby už nezvládala sama svoje výkonnostné tempo, tlak na zabezpečenie životných potrieb. Psychicky je to náročné, ale fyzicky ľudia zleniveli. Pohybovo. Od polovice 20ho storočia sme sa posadili za písacie stroje a nekôr, amentma, počítače, a už sme sa usedeli. Mňa osobne oveľa viac ako knižky, kázne, prednášky a motivačné mottá denne na nástenke inšpiruje reálny človek. A konktétne tento. Táto pani, ktorú v Devínskej mnohí poznáte. Mne stačí o nej vedieť len toľko, že chodí pešo, zo svojho domu 5 kilometrov do dediny do najbližšieho obchodu a nazad. V hocijakom počasí. Dá si reflexnú vestu a ide sa. Keď prší, dáždnik nenosí, veď jednou rukou ťahá vozík, v druhej palica. Tento rok mala osemdesiat. A teda už aj k tomuto jubileu prestala fajčiť. Určite ste ju viacerí, tak ako ja, zviezli autom, veď nevravím, že sa

Májové víkendy plné zábavy



foto Tomáš Lencz

 A hlavne: oddychu. Ako tento posledný víkend (teraz je už síce piatok, ale opäť nebolo na písanie času, robiť treba:) No ale ten víkend. Mala som pocit, že je celá Devínska vonku!
Boli tu hody. To som ale vôbec nevnímala. Vápencová ulica pri futbalovom štadióne a tamojšia krásna lúka obsadená kolotočmi a pár stánkami. Svätá omša.  Naša rodina túto tradíciu nerieši, viem len, že hody sa dejú v čase vysvätenia miestneho kostola. Sprievodný program u nás opäť vytváral Festival slovenskej národnej piesne. Ten som tiež nepostrehla. Chcela som sa ísť pozrieť na stretnutie o Rudovi Slobodovi, keď už o ňom tento rok  pri príležitosti nedožitých 80tin toľko hovoria, (žasla som, že už aj jedna banka má projekt a kartu Sloboda., trošku moc..) V Istracentre spieval aj Miroslav Dvorský. Ale mala som iný program.
Oddychovať. Záznamy festivalu som si pozrela v Magazíne DTV, kde som kedysi aj ja pracovala a aj som nakrúcala tieto udalosti. Počas víkendov, s kamerou v jednej ruke a mikrofónom v druhej, som sa snažila komponovať jedným okom v kamere obraz, druhým sa pozerať na respondenta a zároveň rozmýšľať a klásť mu nejaké ako tak zmysluplné otázky. Komponovať a nakrúcať obrazy do celku, ilustračné zábery a tak...Popritom som "tretím okom" naháňala moje dve vlastné deti, ktoré sa podujatí záčastňovali pochopiteľne tiež. Poprípade som mala na sebe ešte foťák a robila záznamy z koncertov v Tarzanii...
Všetci si myslia, že veď je to zábava, nie? Si vonku a pritom sa aj zabavíš, flákaš sa po akciách kde by si aj tak bola, a ešte aj zarobíš....prd makový!!! Po prvé, keď pracujem, nezabávam sa, ale pracujem, som v permanentnom strehu. Ako dokumentárny fotograf či kameraman striehnem na každý jeden okamih, ktorý by mi mohol ujsť a nezachytila by som ho. Striehnem na ľudí, psychologicky sa kadejako štelujem, aby som sa s nimi či len na diaľku alebo aj zblízka kontaktovala. Stále čekujem technické nastavenia a svetlo. Premýšľam, ako budem materiál spracovávať v postprodukcii. Skrátka, v žiadnom prípade sa nezabávam tak, ako by som si podujatie vychutnala bez objektívu v rukách. (btw, nie sú to ľahké gramové záležitosti, ale zápästie aj chrbtica vám odchádza).
Preto som vlastne opustila moje pôvodné povolanie, bola som od teenagerského veku novinárka v oblasti kultúry. Už tam som to pochopila - že na kultúru sa chcem ísť pozerať a zúčastňovať sa jej stopercentne ako divák. Nerada fotím koncerty, nič z hudby nemám a pripadám si, že zavadziam aj hudobníkom aj divákom. Tie fotky mi za to nestoja. Iba keby ma hudobníci sami o to požiadali. No ale, píšem o živote v Devínskej, takže spiatočka k víkendu:
Boli hody, festival národnej piesne, a zároveň aj prvý outdoorový event teraz moderného hipsterského typu - čiže streetfood festival Pivný Janko, ktorý zorganizovali majitelia jednej kaviarne na Istrijskej. Naša samospráva im k tomu poskytla potrebné veci, takže na podujatí nechýbal príhovor starostu so svojim obligátnym "v mene svojom i v mene Devínskej" a "pevne verím" (prečo mu nejaký odborník na komunikáciu toto už nezakáže?).
Nielen ja, ale najmä organizátori a stánkari boli zaskočení návštevnosťou, niektoré stánky s domácimi pivami už v sobotu podvečer nemali čo čapovať, predávali len fľašky, stánky s mäsom o tretej zavreli a hybaj po nové zásoby do Metra. Neviem, či to bolo aplikáciou, vďaka ktorej bolo niečo zadarmo, alebo naozaj je takéto poduajtie tak žiadané, ale ľudia stáli v radoch na všetko. Aj hudobníci vrámci Janka boli kvalitka -Hudba z Marsu a potom Griglák, Vizvári jazz projekt. Dobrý zvuk. Na Devínsku vcelku zvládnutá organizácia.
A čo som robila cez víkend ja? Keď som odignorovala všetky akcie najhutnejšieho kultúrneho víkendu v Devínskej a veškeré fotenie a dokumentovanie? Zrovna TOHTO víkendu, keď sa dialo najviac?
Po piatku, kedy som mala doma oslavu 10tych narodením svojej dcéry, naháňala sa kvôli nej celý týždeň, a nakoniec aj oslavovala trocha do noci s rodičmi, som just nebola schopná iného ako oddychovať, môj ťažký foťák by som do ruky ani nezobrala. Normálne odpor. Ležala som v Tarzanii na lehátku, jedla guláš a oslavovala s mojou milenou kamarátkou jej narodeniny.  Tomáš mi ochotne hneď poslal fotky zo streetfoodu, a ja až po takmer týždni píšem, ach...:)


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Silvester 2017

NÁTURA